Selasa, 11 September 2012

Kekuatan Tauhid Benteng Hadapi Musibah


Setiap insan pasti mengharapkan suatu kehidupan yang sempurna. Dilimpahi kebahagiaan..ditaburi kemewahan..punya keluarga yang mendamaikan.Semua serba sempurna...!
Namun terkadang kita diuji dengan permasaalahan dan musibah yang mencabar kesabaran kita yang hanya setebal kulit bawang.
Lantaran tipisnya iman berbekal didada, kita alpa dan sangat mudah terjerumus dalam perbuatan syirik.
Justeru, seorang muslim wajib meyakini hanya Allah swt yang menguasai seluruh kebaikan dan mudarat, baik yang belum berlaku mahu pun yang sudah menimpa.
Allah swt berfirman: "Dan demi sesungguhnya! Jika engkau ( wahai Muhammad)bertanya kepada mereka ( yang musyrik ) itu: Siapakah yang mencipta langit dan bumi? Nescaya mereka menjawab: "Allah". Katakanlah (kepada mereka): Maka terangkan kepadaku apa yang kamu sembah selain Allah? Jika Allah hendak menimpakan kemudaratan kepadaku, apakah berhalamu itu dapat menghilangkan bahaya itu atau jika Allah mahu memberi rahmat kepadaku, apakah mereka dapat menahan rahmat-Nya? Katakanlah: Cukuplah Allah bagiku. Kepada-Nya bertawakal orang yang berserah diri." (Surah al-Zumar ; ayat 38)
Ada beberapa kaedah yang boleh dipraktikan tika berdepan dengan musibah atau kegagalan. Antaranya perbanyakkanlah berdoa ke hadrat Illahi yang Maha Mengasihani. Dengan tidak berputus doa, akan mengalir dalam dirinya kekuatan menjadikan dirinya lebih sabar, tegar dan beristiqamah.
Rasulullah saw bersabda: "Tidak ada sesuatu mampu menolak takdir kecuali doa."(Hadis Riwayat Ahmad)
Kedua ialah kejituan takwa kerana ada beberapa ayat mengungkapkan kesungguhan dan kejituan dalam ketakwaan menatijahkan keutuhan spritual untuk menyelesaikan pelbagai kesulitan serta kepayahan hidup.
Ketiga adalah keredhaan ibu bapa. Setiap insan wajib memuliakan kedua-dua orang tuanya kerana doa dan restu mereka memudahkan jalan meraih sejuta kebaikan duniawi dan ukhrawi.
Keempat pula adalah amalan sedekah. Bersedekahlah dengan penuh keikhlasan dan ketakwaan, sekaligus sedekah bertindak sebagai perisai daripada bahaya dan musibah.
Kelima, mengucapkan istigfar. Allah swt berfirman: "Dan Allah tidak sekali-kali akan menyeksa mereka, sedang engkau (wahai Muhammad) ada diantara mereka; dan Allah tidak akan menyeksa mereka sedang mereka beristigfar (meminta ampun)." ( Surah al-Anfal : ayat 33 )
Jalinkanlah silaturahim, berzikir dan berselawat mengingati Allah. Insyaallah amalan-amalan ini dapat memberi perlindungan daripada gangguan dan godaan syaitan. Sentiasalah berbuat baik kepada semua makhluk. Kebaikkan yang disebarkan dibumi sebenarnya yang bakal dikembalikan kepadanya seperti yang Allah swt kurniakan dari langit kepada hamba-Nya yang soleh.

                     Amin.wassalam

0 komentar:

Posting Komentar

Berkomentar lah tentang Artikel ini :

Share