Minggu, 02 September 2012

Al Asma Al Husna



“ Hanya milik Allah nama-nama yang terbaik. Maka bermohonlah kepadaNya dengan menyebut nama-namaNya itu.”
( Surah Al- A’raf : 180 )

Nabi saw bersabda: Allah memiliki Sembilan puluh Sembilan nama. Sesiapa yang mampu menghafalkan, nescaya dia akan masuk syurga. Sesungguhnya Allah itu ganjil ( esa pada zat, sifat dan perbuatanNya serta tiada sekutu bagiNya ) Dia menyukai pada yang ganjil.
Hadis Riwayat Bukhari & Muslim.

            “ Katakanlah : “ Serulah Allah atau serulah  ar-Rahman, dengan nama yang mana saja kamu seru, Dia mempunyai al-Asma al-husna  ( nama-nama yang indah )”
( Surah Al- Isra’ : 110 )
                                                            
Allah SWT berfirman yang bermaksud :
 “ Orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan zikrullah. Ingatlah hanya dengan mengingati Allah, hati menjadi tenteram.”
( Surah Al- Ra’du : 28 )
Di riwayatkan oleh Abu Hurairah r.a. katanya, Rasulullah saw bersabda : “ Allah SWT berfirman :
Aku adalah berdasarkan kepada sangkaan hamba-Ku terhadap-Ku. Aku bersamanya ketika dia mengingati-Ku. Apabila dia mengingati-Ku dalam dirinya, nescaya Aku juga mengingatinya dalam diri-Ku. Apabila dia mengingati-Ku di majlis, nescaya Aku juga akan mengingatinya dalam suatu majlis yang lebih baik daripada mereka. Apabila dia mendekati-Ku dalam jarak sejengkal, nescaya Aku mendekatinya dalam jarak sehasta. Apabila dia mendekati-Ku sehasta, nescaya Aku akan mendekatinya dalam jarak sedepa. Apabila dia datang kepada-Ku dalam keadaan berjalan seperti biasa, nescaya Aku akan dating kepadanya
seperti berlari-lari anak.”
Hadis Riwayat Bukhari, Muslim, At Tirmidzi

0 komentar:

Posting Komentar

Berkomentar lah tentang Artikel ini :

Share